Pàgines

dimarts, 3 de juliol del 2012

EL TIO CANYA

Qui no recorda la cançó del “ tio canya” ?

Cada vegada que l’escolte , se’n posa la pell de gallina, el cor en un puny i no sé quantes coses més que de moment, cal que em guarde per allò de sonar malament.

Només en una ocasió, vaig decidir  fotocopiar la lletra i comentar-la als meus alumnes....i ... la veritat no ho vaig poder aconseguir, ni tan sols arribí a la meitat de la cançó. Se’n va fer un nus a la gola, sabeu d’aquells nusos que t’apreten, i  t’apreten... i et posen tant calenta la pell que necessiten  les llàgrimes dels ulls com a refrigerant? doncs així estava jo. Amb una excusa, que em vingué just dir, “ara vinc” isquí de la classe  perquè els ulls feren la seua natural funció.

Com deia al començament ARA MÉS QUE MAI ,la nostra llengua està sofrint un atac acarnissat com no ho havien fet mai abans.

Les fòrmules són moltes i diverses. Al meu poble, polítics valenciano-parlants  utilitzen el castellà com a llengua habitual de comunicació  (estic segur que d’ací a poc utilitzaran l’anglès o el xinés...) abans que la seua pròpia llengua.

La estratègia és ben senzilla:

- Qüestionar la unitat de la llengua catalana. (Ací passa que tothom opina, igual que tothom és entrenador de la selecció espanyola, sobretot , si perd).

- Posar traves en el sistema educatiu, (menys recursos econòmics, obstacles en els plans d’immersió lingüística, tancar TV3, posar al front de la conselleria  a polítics que s’avergonyeixen i demanen disculpes i tot , per si en el seu discurs solten alguna paraula en castellà, evitar publicacions,

- Evitar l’obligatorietat del seu coneixement.

- Convertir en conflictiva la normalització.

- Acabar en el seu ús social. Ara tot en castellà. !! Qui dóna més!!

Quanta raó tio canya!! amb gaiato si fa falta...  perquè estan enfonsant la nostra essència com a poble, la nostra identitat...

Quina llàstima que els bous no parlen en valencià!! igual,  encara que només foren per les banyes, PODRÍEM DECLARA A LA LLENGUA BIC.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada